Digitale fællesskaber - apps oversigt

Børns Vilkår har i deres seneste rapport - Børns digitale fællesskaber - fra oktober 2022 listet en række af de digitale fællesskaber børn og unge stifter bekendskab med.  

Snapchat
Kommunikation via billeder, videoer og beskeder, der ofte foregår i grupper. Man kan også se og dele ”stories”, som er korte videoer lavet af brugere, kendte og virksomheder.

Materialet forsvinder, efter det er blevet åbnet, eller senest efter 24 timer. Man kan dele sin lokation på SnapMap med sine Snapchat-venner. Brugere kan kontakte andre brugere ved at anmode om venskab.

Aldersgrænse: 13 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer, ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data) og mulighed for tilkøb i appen.

Beskyt privatlivet på Snapchat 
Guide fra Center for Digital Pædagogik.

Hvorfor streaks betyder alt i børn og unges relationer – på godt og ondt
Artikel fra Center for Digital Pædagogik.

 

TikTok
Brugeren præsenteres for korte videoer, der afløser hinanden, og som er udvalgt af en algoritme. Der opstår såkaldte TikTok-trends blandt brugerne, som fx en bestemt dans, pranks eller challenges. Brugerne kan også poste videoer af dem selv.

Aldersgrænse: 13 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data).

5 gode råd til dig, der er bekymret for dine børn og unges brug af TikTok
Artikel fra Center for Digital Pædagogik.



YouTube
Bliver primært brugt til at se videoer. Man kan også selv lægge videoer op og kommentere på andres videoer. Man kan se videoer på YouTube uden at være logget ind.

Under funktionen ”shorts” kan man scrolle igennem kortere videoer udvalgt af en algoritme.

Aldersgrænse: 13 år (for at oprette en profil)

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer, ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data) og mulighed for tilkøb i appen. Alternativt et fast månedligt beløb for reklamefri adgang.

 

Facebook
Deling af billeder, videoer og tekst, herunder også nyhedsartikler og andet eksternt indhold. Man kan oprette grupper og begivenheder, som man kan invitere andre brugere til at deltage i.

Aldersgrænse: 13 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data).


Instagram
Mediets primære funktion er deling af billeder, men det bruges også til kommunikation gennem chatfunktionen. Brugere kan ”like” hinandens billeder, og antallet af likes fremgår synligt, med mindre man aktivt slår det fra. Med funktionen ”reels” kan man scrolle igennem korte videoer udvalgt af en algoritme. På Instagram kan alle brugere skrive med hinanden medmindre denne

funktion aktivt er fravalgt i indstillingerne. Instagram anvendes af brugere, kendte og virksomheder.

Aldersgrænse: 13 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data).

 

Pinterest
Bruges primært til at se og gemme billeder. Det er et kreativt medie, der ofte bruges til inspiration til fx mode, makeup, kunst eller mad.

Aldersgrænse: 13 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data).

Messenger
Bruges til kommunikation. Fungerer ligesom SMS- beskeder med den forskel, at det er muligt at oprette grupper på tværs af telefonmærker.

Aldersgrænse: 13 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data).

Discord
Kommunikationsmedie, der primært bruges af gamere. De fleste bruger det til at tale med hinanden, når de spiller sammen, men man kan også skrive beskeder og oprette grupper på mediet.

Aldersgrænse: 12 år

Pris for adgang: Ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data). Mulighed for tilkøb i appen.

OmeTV

Gennem mediet sættes man i kontakt med tilfældige personer på enten skrift eller videochat. Brugere på platformen er anonyme.

Aldersgrænse: 18 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling, deling og salg af information om brugeren (data).


F3
Børnene kan skrive anonyme beskeder eller spørgsmål til folk, de allerede er ”venner” med på mediet. Brugerne på platformen er anonyme.

Aldersgrænse: 17 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data).


Twitch

Bliver primært brugt af gamere, der enten livestreamer deres egne spil eller ser gaming- relaterede videoer lavet af andre. Der findes også videoer om andre ting, men gaming er mediets oprindelige og største fokus.

Aldersgrænse: 18 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data). Mulighed for tilkøb i appen.


Stream
Platform, hvor man downloader og køber spil. Man kan også kommentere, anmelde spil og poste billeder og videoklip fra egne spil.

Aldersgrænse: 12 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data).

 

Reddit
Består af en række nichefællesskaber kaldet ”sub- reddits”, som man anonymt kan poste og deltage i. Fællesskaberne kan omhandle alt lige fra gaming til madopskrifter. Flere af fællesskaberne omhandler voksenrelaterede emner.

Aldersgrænse: 13 år

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling og deling af information om brugeren (data). Mulighed for tilkøb i appen.

 

Momio
Beskrives som Facebook for børn. I stedet for et profilbillede har børnene en avatar, de kan klæde på, som de har lyst til. Siden bruges primært til at chatte med andre børn.

Aldersgrænse: Maks. 18 år (ingen nedre aldersgrænse)

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer, og der opsamles begrænset information om brugeren (data). Mulighed for tilkøb i appen.

 

MovieStarPlanet
Kombineret computerspil og socialt medie. Barnet laver en avatar af sig selv som superstjerne, der kommunikerer med andre brugere i spillet gennem chatfunktionen.

Aldersgrænse: Maks. 18 år (ingen nedre aldersgrænse)

Pris for adgang: At brugeren ser reklamer og ukendt mængde opsamling, deling og salg af information om brugeren (data). Mulighed for tilkøb i appen.