Pædagogisk tilsyn 2023

et pædagogiske tilsyn sætter særligt fokus på seks udvalgte områder. De seks områder er pejlemærker for kvalitet i Københavns Kommunes dagtilbud.

 

Tilsynet består af • Observation af det daglige arbejde med børnene. • Dialogmøde med leder og repræsentanter for medarbejdere og forældre. • En tilsynsrapport med vurdering af den pædagogiske kvalitet under hvert pejlemærke.

Klub Kastellet fik seks grønne smileys og skal derfor blot vedligeholde vores indsatser. 

 

 

 

Sociale relationer 

Positiv voksenkontakt hver dag

 

- Alle børn og unge har ret til positiv voksenkontakt hver dag
- Og udsatte børn og unge har et særligt behov for at blive set og få omsorg. 
- Alle børn og unge skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse.

 
 

Inklusion og fællesskab

Børne- og ungefællesskaber til alle

 

- Alle børn og unge skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Børn og unge med særlige behov skal inkluderes i fællesskabet med udgangspunkt i deres behov og muligheder.

 

- Personalets respekt for børnene og de unges egne kulturfællesskaber er central.

 
   
 

Sprogindsatsen

Muligheder gennem sprog

 

- Alle børn og unge skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog. 

 
   
 

Forældresamarbejde 

Forældrepartnerskab


- Forældre og institution skal indgå i et tæt og ligeværdigt samarbejde om det enkelte barns eller unges udvikling og trivsel. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som del af et partnerskab

 
   
 

Sammenhæng

- også i overgange

 

- Alle børn og unge skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet skal barnet/den unge og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang.

 
   
 

Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis

 

- Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der – på mangfoldige måder - arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. 

 

- I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions børne- og ungegruppe og øvrige lokale forhold.